Elektrikli otomobil sahibi olacakların günümüzde en çok merak ettiği konuların başında elektrikli araç şarj süresi geliyor. Çünkü fosil yakıtlı (benzin – dizel) araçlarda oturmuş bir sistem var ve bu süre ortalama 1-5 dakika arasında değişiyor. Bu yüzden, elektrikli araba alacakların burada bilmesi gereken en önemli detay da araçların batarya dolum süresinin daha uzun olacağı…
Peki, elektrikli arabaların şarj dolum süresi ne kadar? AC şarj ve DC şarj istasyonu arabayı ne kadar sürede doldurur? Yazımızın içerisinde hem bu sorulara cevap verdik hem de elektrikli araç şarj süresini etkileyen faktörlere detaylı olarak değindik.
Eğer sizler de Enerji Sistemleri hizmetleri alanında Elektrikli Araç Şarj Istasyonu Keşif Hizmeti almak istiyorsanız Evjet’in profesyonel ve sertifikalı ustalarından randevulu hizmet oluşturabilirsiniz.
Elektrikli Arabaların Şarj Süresi Ne Kadar?
Piyasada yer alan elektrikli araç markalarında batarya şarj süresi farklılık gösterir. Bu durum, AC ve DC araç şarj istasyonlarının batarya dolum hızıyla direkt bağlantılı diyebiliriz. Diğer bir etken ise arabaların şarj gücü… Yani, bir araba kaç kW ile destekliyor? Kısacası, araç ve istasyonun şarj gücü bir otomobilin ne kadar sürede şarj olacağını belirler.
BUNU DA OKU: İşe / Eve Şarj İstasyonu Kurma Maliyeti ve Şartları
BUNU DA OKU: Elektrikli Arabalar Nasıl Şarj Edilir?
Önemli: AC şarj istasyonlarından direkt olarak akım iletilemez. Bu nedenle, araçların bataryaları DC akım ile şarj olur. AC şarj istasyonlarından gelen akımın bataryaya iletilmesi için DC akıma dönüşmesi gerekir. Araçlarda bu sistemi uygulanmasına olanak sağlayan bir akım dönüştürücü yer almaktadır.
DC (Doğrusal Akım) Elektrikli Araç Şarj Süresi ve Kablo Tipleri
Hızlı şarj istasyonu olarak bilinen DC araç şarj istasyonları AC’ye göre daha büyük ve daha hızlıdır. Sistemde doğrusal akım kullanıldığı ve bu akımın direkt olarak hiçbir engele uğramadan batarya ulaşır. Bu nedenle, hız olarak AC’nin önündedir.
Aynı zamanda DC araç şarj istasyonu gerilim seviyesi oldukça yüksektir. Ortalama 300 – 600 volt arasında değişkenlik gösterir. Bu sebeple, şarj çıkış gücü de ortalama 120 ile 240 kWh arasında bir akış sağlar.
DC tipi şarj istasyonlarında tüm bu pozitif yönlerden dolayı elektrikli arabaların şarj süresi 30 dakika ile 45 dakika arasında değişkenlik gösterir.
Kendi sistemi içerisinde kablo tipleri CHAdeMO ve CCS diye ikiye ayrılır.
CHAdeMO Tipi Şarj Konektörü | CCS Tipi Şah Konektörü |
100 kW’a kadar şarj imkanı sağlar | 350 kW’a kadar şarj imkânı sağlar. |
CHAdeMO fişiyle uyumlu araçlar kullanır. | AC ve DC uyumlu araçlar kullanır. |
Çift yönlü şarj imkânı sunar. | Tip 2 şarj konektörünün gelişmiş halidir. |
Asya merkezi araçlarda yoğundur. | Avrupa ve ABD merkezli araçlarda yoğundur |
Araç Şarj İstasyonlarının Akım Gücü Neden Düşer?
Elektrikli arabaları şarj etmek için kurulan istasyonların bulunduğu bölgedeki şebeke gücü, istasyonlardan çıkan akımın ne kadar olacağına direk olarak etki eder.
Örneğin; istasyonun bulunduğu bölgede en fazla üç araç tam performans şarj edilebiliyor diyelim. Bu yüzden aynı bölgede dördüncü bir araç dahil olursa şebeke bu yoğunluğu kaldıramaz. Sonucunda ise enerji çıkış gücünde azalma meydana gelecektir. Bu durumunda elektrikli araçların şarj süresinin uzamasına neden olacaktır.
Elektrikli Araçların Şarj Süresi Nasıl Hesaplanır?
Elektrikli araçların batarya sürelerinin hesaplaması son derece basittir. Bunun için basit bir örnek sunuyoruz.
- Araç Batarya Gücü: 30 kW
- Araç Şarj Gücü: 4.4 kw
- Batarya gücü / Şarj Gücü = Şarj Dolum Düresi
Yukarıdaki veriler ışığında 30kW batarya gücüne sahip araç saatte 4.4 kW gücünde enerji sağlıyor. Sonuç olarak aracın tam olarak dolması da ortalama 7 saat sürecektir.
Elektrikli Araç Şarj Süresi Etkileyen Faktörler Nelerdir?
Yazımızın üst kısmında da bahsettiğimiz üzere elektrikli arabaların şarj süresini etkileyen birçok husus bulunuyor. Peki, araçların şarj sürenini uzun ya da kısa sürmesini ne belirler?
BUNU DA OKU: Elektrikli Araba Modelleri | Şarj Güçleri ve Batarya Kapasiteleri
1. Aracın Batarya Kapasitesi (Büyüklüğü)
Elektrikli araçların şarj bolum bataryalarının boyutu farklıdır. Bu sebeple şarj süresinde de farklılıklar meydana gelmektedir. Bataryası düşük olan araç daha kısa sürede, bataryası büyük olan araç ise daha uzun sürede şarj olacaktır.
2. Dahili Şarj Edici
Şebekeden gelen alternatif akımı (AC) doğrusal akıma (DC) çevirir. Sitemde bu görevi üstlenen akım dönüştürücü ya da dahili şarjın kapasitesi de arabaların şarj süresini etkilemektedir.
3. Bataryaların Şarj Durumu
Birçok teknolojik alette olduğu gibi elektrikli araçlarında bataryaları %20 ile %80 aralığında olduğunda çok daha hızlı dolum gerçekleşir. Örneğin; bir aracın bataryası sıfır ya da %20’nin altındaysa, şarj süresi daha uzun sürecektir. Aynı zamanda şarj %80’in üzerine çıktığında da bu durum geçerlidir. Kısacası, %20 ile %80 arası en hızlı şarj olunan seviyelerdir.
4. Dış Ortam Sıcaklığı
Bilindiği üzere soğuk havalar elektrik akışını büyük oranda yavaşlatmaktadır. Bu yüzden soğuk bölgelerdeki elektrikli araçların şarj dolum süresi farklılık göstermektedir.
Örneğin: Erzurum’da kışın yapılan şarj işlemi daha uzun sürerken, Antalya’da ise bu süre daha azdır.
5. Aracın En Yüksek Şarj Oranı
Bir aracın şarj olma hızını belirleyen en temel etkenlerden biri de aracın maksimum şarj olma oranın ne seviyede olduğu. Eğer aracınızın maksimum şarj olma kapasitesi düşükse, araç şarj istasyonun hız gücü ne kadar yüksek olursa olsun kullanıcının alacağı hız kapasitesi kadar olacaktır.
Elektrikli Araç Şarj Süresi ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Şarj istasyonunuzun ve aracınızın şarj gücü ile doğru orantılıdır. Örneğin; şarj istasyonunuzun gücü 22 kW. Aracınızda bu gücü destekliyorsa 1 saatte 22 kW batarya dolumu gerçekleşecektir. Sonuç olarak batarya kapasitesi 44 kW ise toplam süre ortalama 2 saat sürecektir.
Elektrikli otomobillerin şarj süresi 30 dakika ile 1 gün arasında değişkenlik gösterir.
Bataryanın kapasitesi, şarj dolum süresi, hava koşulları ve kullanılan kablo tipinin özeliği elektrikli araçların yavaş şarj olmasının ana etkenidir.
Binanın bulunduğu bölgedeki şebeke gücü belirli bir seviyenin üstü olmalıdır. Çünkü araç şarj edilirken elektriği bu şebeke üzerinden çeker. Sonuç olarak şebeke gücü düşükse araç yavaş şarj olacaktır.
Her aracın tüketimi ve menzili farklıdır. Şartları süreyi değişken kılsa da bir araç 100 km’de ortalama 15 – 25 kWh arası elektrik tüketir
AC tipi istasyonlar yavaş şarj etmektedir.
DC tipi istasyonlar hızlı şarj etmektedir. Ancak aracın şarj gücü de yüksek olması gerekir.
Evinize kurduğunuz elektrikli sarj istasyonları ile araçlarınızı sarj edebilirsiniz.
AC şarj istasyonu maliyeti düşüktür. Çünkü daha düşük tempoda daha uzun sürede batarya dolumu gerçekleştirir. Bu yüzden DC daha pahalıdır ancak daha kısa sürede şarj işlemi gerçekleştirmektedir.
EATON xChargeln DC 22 ve xChargeln DC 44 serileri özellikle ortak alan sarj istasyonları için tercih edilmektedir.